ويزاي تحصيلي تركيه

در اين وبلاگ قصد دارم شما را با انواع راه هاي تحصيل در اروپا آشنا كنم

سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

ويزاي تحصيلي تركيه

ويزاي تحصيلي تركيه و شرايط عمومي

كشور تركيه كشوري قرار گرفته در غرب قاره ي آسيا است. كشوري با جمعيتي بالغ بر 82 ميليون نفر است كه مساحتي نزديك به ۷۸۳٬۳۵۶ كيلومتر مربع دارد. تركيه با كشور هاي ايران، گرجستان، ارمنستان، عراق، سوريه، يونان، و بلغارستان همسايگي دارد. اكثر مردم در تركيه مسلمان هستند و زبان رسمي در اين كشور تركي مي باشد. آنكارا پايتخت تركيه است و شهرهاي بزرگ تركيه، استانبول، ازمير، آنتاليا، قونيه، مي باشند. واحد پول كشور تركيه نيز لير مي باشد. تركيه به دليل نزديكي با ايران و سياست هاي امور خارجي في ما بين اين دو كشور، افراد ايراني بمنظور گشت و گذار و اهداف توريستي نيازي به اخذ ويزا براي تركيه ندارند و ميتوانند تا سقف 3 ماه در اين كشور بدون ويزا تردد كنند اما براي تحصيل در اين كشور نياز به ويزاي تحصيلي است. اغلب دانشجويان ايراني به دليل نزديك بودن اين كشور، تحصيل در تركيه را انتخاب مي كنند. در ادامه به بررسي ويزاي تحصيلي تركيه در مقاطع مختلف در اين كشور مي پردازيم.



تحصيل در تركيه به همراه بورسيه تحصيلي

بورسيه هاي تحصيلي در تركيه شامل تحصيلات كاملاً رايگان و بخشي از هزينه هاي تحصيل در دانشگاهها و زندگي دانشجويي در تركيه مي باشد كه توسط دولت تركيه به صورت اقساط به شما پرداخت مي شود. بورسيه تحصيلي تركيه كمك هزينه مسكن و بيمه درماني ، مسافرت و ويزا را براي دانشجوياني كه بورسيه را دريافت ميكنند را تأمين مي كند. در اينجا برخي از مزاياي مهم برنامه بورسيه تحصيلي تركيه را براي شما آورده ايم:
اسكان رايگان: با داشتن بورسيه ي تحصيلي تركيه اسكان در خوابگاه هاي دانشگاه ها براي دانشجو رايگان است. دانشجوياني كه مايل به اقامت در خوابگاه هاي دانشگاه نيستند مي توانند ساير هزينه هاي اقامت را با هزينه خودشان انجام دهند.
تحصيل بدون شهريه: هزينه ي تحصيل براي افرادي كه بورسيه دريافت ميكنند كاملا رايگان است.
بيمه درماني: تمام هزينه هاي درماني براي همه دانشجوياني كه بورسيه تحصيلي دريافت ميكنند رايگان است.
هزينه هاي سفر: براي ورود به تركيه و عزيمت آنها پس از اتمام تحصيل ، يك بار بليط پرواز اعطا مي شود ، اگر دانشجو خود بليط را خريداري كند، مبلغ به او پرداخت مي شود.



اخذ پذيرش از دانشگاه هاي تركيه

تدريس در دانشگاه هاي كشور تركيه به زبان هاي انگليسي، فرانسوي، آلماني و تركي ارائه مي­ گردد. البته زبان تدريس در دانشگاه هاي اين كشور بسته به رشته تحصيلي دانشجويان با يكديگر متفاوت است. دانشجويان براي ورود به دانشگاه هاي تركيه مي­ بايد داراي مدرك ديپلم و پيش دانشگاهي باشند و همچنان در آزمون ورودي دانشگاه هاي اين كشور نمره قبولي را اخذ نموده باشند. ورود به دانشگاه هاي تركيه داراي محدوديت سني نيست و افراد تنها با در دست داشتن مدارك فوق مي­ توانند براي ادامه تحصيل در دانشگاه هاي اين كشور اقدام نمايند.


دانشجويان براي ورود به مقطع كارشناسي دانشگاه هاي تركيه مي ­بايد در آزمون ورودي دانشگاه هاي اين كشور شركت نموده و نمره قبولي را دريافت نمايند. تحصيل در مقطع كارشناسي در تركيه به مدت 4 سال و براي رشته هاي پزشكي به مدت 6 سال طول خواهد كشيد. دانشجويان براي ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري در اين كشور مي­ بايد در آزمون هاي ورودي كه هر كدام از دانشگاه ها بطور جداگانه برگزار مي­ نمايند، شركت نموده و نمره قبولي را اخذ نمايند. اين آزمون ها سالانه 2 بار براي پذيرش دانشجويان برگزار مي­ گردد. دانشجويان براي اخذ مدرك كارشناسي ارشد بايد به مدت 2 سال و براي اخذ مدرك دكتري از دانشگاه هاي تركيه به مدت 4 سال به تحصيل بپردازند.



فرآيند اخذ ويزاي تحصيلي از تركيه

همانند هر فرآيند مهاجرتي، مهاجرت تحصيلي به كشور تركيه و اخذ ويزاي تحصيلي از اين كشور منوط به رعايت الزامات و شرايطي از جمله طي مرحل مختلف تا دست يابي به ويزاي تحصيلي تركيه مي باشد. شما عزيزان مي توانيد با توجه به تصوير شماتيك زير با كل مراحل اخذ ويزاي تحصيلي كشور تركيه در سال 2021 آشنا شويد. همان طوري كه ملاحظه مي شود، مرحله اول بررسي شرايط لازم براي احراز صلاخيت كلي متقاضي است. در مرحله دوم، متقاضي مي بايستي نامه پذيرش خود را از دانشگاه تركيه دريافت و با تكميل فرم درخواست ويزا خود را براي تعيين وقت سفارت جهت مصاحبه آماده كند.

مزاياي ويزاي تحصيلي تركيه

اخذ ويزاي تحصيلي تركيه براي ما ايرانيان كه در همسايگي اين كشور زندگي مي‌كنيم مزاياي بسيار زيادي دارد. كشور تركيه اشتراكات فرهنگي زيادي با فرهنگ ايران دارد و مكان مناسبي براي زندگي و تحصيل دانشجويان ايراني مي‌باشد. كشور تركيه به دليل هم‌جواري با اروپا داراي دانشگاه‌هاي معتبر زيادي است و همين موجب است تا به جز ايران مقصد بسياري از دانشجويان از سراسر جهان باشد.
در دانشگاه‌هاي معتبر اين كشور امكان اخذ بورسيه براي دانشجويان ممتاز از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشي امريكا و انگليس وجود دارد و به همين دليل مي‌توان اخذ ويزاي تحصيلي تركيه را يك گام براي نزديك شدن به تحصيل در انگليس و آمريكا در نظر گرفت. كشور تركيه به دانشجويان اجازه‌ي كار نمي‌دهد اما هزينه‌ي زندگي در اين كشور مناسب است و نيازي به صرف پول زياد براي شهريه و هزينه‌هاي زندگي نيست. هزينه‌ي اجاره و خريد ملك در تركيه پايين است به صورتي كه بسياري از دانشجويان اين امكان را دارند در صورت داشتن وضعيت مالي مناسب ملكي را براي اقامت خريداري كنند.


شرايط و قوانين اخذ ويزاي تحصيلي تركيه

تركيه به دليل ارتباط با اروپا دانشگاه‌هاي معتبر زيادي دارد و به همين دليل مقصد افراد زيادي براي تحصيل است. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي تركيه هر ساله بايد سهميه‌ي مشخصي معادل 4500 نفر دانشجوي خارجي كه مليت ترك ندارند را پذيرش كنند.
لذا هر ساله آزمون YÖS در كشور تركيه و همچنين چند كشور ديگر در منطقه برگزار مي‌شود و متقاضياني كه بتوانند در اين آزمون نمره‌ي قبولي كسب كنند مي‌توانند ويزاي تحصيلي تركيه را دريافت كنند. اما زبان تحصيل و زندگي در كشور تركيه به زبان تركي است و به همين دليل متقاضيان براي تحصيل در دانشگاه‌هاي تركيه قبل از هر چيزي فرد متقاضي بايد مدرك تومر داشته باشد. براي دريافت اين مدرك بايد در آزمون تومر كه توسط مركز آموزش زبان تركي برگزار مي‌شود شركت كرده و نمره‌ي قبولي كسب شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.